Föreläsning!

Idag så höll ju Pian och jag i en föreläsning då gällande alkohol och droger och de som medverkade i den var Andreas från närpolisen i karlskrona, två kvinnor från fält, Magnus som tidigare varit missbrukare men som nu varit ren i 20 månader och så vi själva med förståss. Ett Stort tack till alla er som ställt upp idag!

Jag har varit grymt nervös inför den här föreläsningen men den blev verkligen helt otroligt bra. Kan inte fatta att den är över nu, det gick så fort. Det blev två föreläsningar, först för alla treor på barn och fritids programmet och sedan för ettorna och tåvåorna. Först började Andreas prata om alkohol och lite statistik och lagar och sådana saker. Sedan pratade fält om vad dem gör när barn finn med i bilden då föräldrarna missbrukar och sedan berättade jag min historia eftersom jag levt med en alkoholist i många år (som idag varit nykter i 3 år vill jag bara tillägga) och det var ganska jobbigt men det kändes skönt att dela med sig och berätta att det faktiskt finns hjälp att få och jag är säker på att många kände igen min historia, mina känslor och min upplevelse med tanke på att det finns 200.000 barn i sverige som lever med en föräldrer som har alkoholproblem. Pian berättade under andra föreläsningen sin historia och saker vi båda gått igenom och varit med om gällande alkohol och droger. Är grymt stolt över dig syster! Du var riktigt duktig!

Det var kul att se hur mkt vår föreläsning berörde många. Speciellt efter att Magnus hade berättat sin historia. Måste bara säga hur stolt och imponerad jag är över Magnus som deltog i detta eftersom han aldrig tidigare föreläst. Men eftersom han vill fortsätta med det så hoppas jag att detta var en bra hjälp på vägen. Men i alla fall, när han berättat sin historia satt personer och grät och tyckte det var så hemskt men samtidigt så otroligt häftigt att han satt där idag och lyckats ta sig ur det. Och det är det verkligen också. Det är otroligt starkt gjort. Lärare blev också imponerad av oss och vår föreläsning och det känns väldigt bra. Och efteråt kom det fram personer vi inte alls känner ens och ville berömma oss och de tyckte det var jätte bra och intressant. Så det känns väldigt kul.

Jag är otroligt nöjd med föreläsningen och det är kul att det blev så mkt bättre än förväntat. Jag hoppas också att de som har lyssnat idag fått sig en liten tankeställare och tänker till en extra gång innan de öppnar flaskan eller prova på ngn drog enbart pga nyfikenhet. För man kan fastna så otroligt lätt. Tro mig, jag har själv varit där och jag vet vad det handlar om och jag är otroligt tacksam att det inte gick längre tid och att jag idag har en helt annan syn på droger och alkohol.
Visst är det okej att vara ute och festa men då ska man också veta hur man hanterar alkohol.

Som sagt är riktigt stolt över oss och otroligt glad över att hela förmiddagen blev så bra!

Eleonore


Kommentarer
Postat av: magnus

Hej jag vill verkligen tacka er för detta stärker mig och jag ska börja förläsa mera och det blev riktigt bra ha en underbar helg och sköt om er kram magnus

2009-04-23 @ 13:52:58
Postat av: tove

NI var alla helt fantastiska <3

2009-04-23 @ 18:20:42
URL: http://www.bloggis.se/LaMiro
Postat av: Anonym

Häfitgt att höra.jag är en av magnus nyktra vänner i malmö! var myckrt i karlskronampå 80-talet.är själv drog fri o nykter. Äe mat missbrukatare i grunden. Må bäst, varm kram Katarna

2009-04-23 @ 20:14:06
Postat av: Anonym

de va helt sjukt bra! stort tack till er som gjorde en så bra föreläsning (:

2009-04-26 @ 13:04:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0